donderdag 6 oktober 2022

Wat deden we in het thema 'Roodkapje'

 We zijn gestart met het vertellen van het sprookje uit een boek. Daarvoor hebben we onze groep opgesplitst, omdat we een eenvoudige versie van het verhaal hadden, en een iets moeilijkere. Afhankelijk van de taalontwikkeling van de kleuters werden de groepjes verdeeld.

Nadien hebben de juffen het sprookje in een toneeltje gespeeld. Dan was het aan de kleuters om te dramatiseren. Zo leerden ze te durven spreken en uitbeelden voor de hele groep, leerden ze expressief te zijn, zich als iemand anders voor te doen, zich in te leven in een rol,... Erna werd de kledij en de attributen aangeboden in het vrij spel, en ontstond er mooi spel.

We leerden het liedje van Roodkapje en hebben de verschillende versies meegezongen.

Alle kleuters maakten een wolf. De jongste kleuters schilderden met een vork, de oudsten moesten zelf vormgeven.

Voor Roodkapje maakten alle kleuters een bos. De oudsten stempelden en schilderden nadien de stammen van de boom, de jongsten trokken strepen met afwasborstels.

We maakten samen een groot groepswerk waar de verschillende delen van het sprookje op afgebeeld staan. Dit hangt nu in de eetzaal, zodat de hele school ons werk kan bewonderen.

Met de bee-bot leerden de kleuters al een beetje programmeren. Ze moesten de juiste richting kennen om bij roodkapje of de wolf te komen, en moesten ook de stapjes tellen. De oudsten moesten de bee-bot ook laten draaien (op de foto's is de bee-bot het geel-zwarte beestje ;))

De oudste kleuters oefenden hun fijne motoriek door het weggetje van roodkapje naar oma te maken.

De kleuters maakten verschillende kleurplaten.

Het sprookje werd op verschillende digitale manieren gebracht. Ook met de prenten hebben we het veel herhaald. In kleine groepjes moesten de kleuters het zelf verwoorden. Nadien moesten ze dit toepassen door prentjes van het verhaal in de juiste volgorde te kleven.

We deden een smart-game van Roodkapje.

De juffen speelden poppenkast.

Meester Bram, is nu de nieuwe ICT-coordinator en begeleidde de kleuters in kleine groepjes om de iPad te hanteren.

Op het digibord in de klas deden we verschillende spelletjes.

We leerden het verschil tussen zwaar en licht en vulden zo op de juiste manier het mandje van Roodkapje voor oma.

We vierden de verjaardag van Fien, Celeste en Margot





















































Geen opmerkingen:

Een reactie posten