maandag 12 september 2022

Wat deden we in het thema 'wil je mijn vriendje zijn?'

De voorbije week werkten we rond het boek ‘wil je mijn vriendje zijn’ waar de muis op zoek gaat naar een nieuwe vriend.

We vertelden het verhaal op verschillende manieren. De kleuters moesten zoeken welke staart bij welk dier hoort.

Nadien deden we zoekspelletjes rond de staartjes.

De kleuters waren erg geboeid door de slang uit het verhaal. Daarom leerden we van alles over slangen. We bekeken filmpjes van de slangen, leerden hoe ze eten, we deden slangen na. De oudste kleuters schilderden een slang, de jongsten knutselden een slang met een bordje.

We maakten ook een grote slang als groepswerk, die we nu gebruiken als verjaardagskalender.

We leerden het liedje van beertje anders, die houdt van samenspelen.

De oudste kleuters kregen een knip-oefening. Ze kregen prentjes van dieren en hun staarten. Ze mochten alles uitknippen en nadien samenvoegen. Alle kleuters kregen ook een oefening van schrijfmotoriek. De jongste kleuters kregen volgden de gangetjes van de muis, de oudsten volgden een schrijfpatroon.

We hebben besproken welke vrienden/ dieren uit het boek gevaarlijk waren en welke niet. 

Ook moesten de kleuters noemen welke dieren in het boek voorkwamen en welke niet, adhv prenten.

In de watertafel mochten de kleuters diertjes zoeken, en ze in het zand verstoppen.

In de godsdienstles kreeg elke kleuter een steentje, omdat ze allemaal hetzelfde steentje hadden en het niet konden herkennen hebben we ze geschilderd. Elke kleuter mocht een kleurtje kiezen, en nadien kleefden we er hun foto op. Met de steentjes doen we allerlei rituelen.

Met de oudste kleuters gingen we ook zwemmen.

Tussendoor genoten we van het lenteweer in de tuin.

Hieronder enkele foto's van de kleuters in dit thema en onze eerste zwembeurt.
























































Geen opmerkingen:

Een reactie posten