Wat hebben we allemaal gedaan rond de gevoelsmonsters :
Verhalen rond brutale Bruno( stoute manieren), de brultrol die niet mag brullen ( over boos zijn), plons ( kikker die niet durft zwemmen)en de kleurmonsters zelf. Elk kleurenmonstertje staat voor een emotie. Blij, Bang, verdrietig, boos, verliefd, kalm.
We maakten onze eigen emotie meter. Zo kunnen we leren vertellen aan elkaar hoe we ons voelen bij conflicten of in ons spel. Ook thuis kunnen we praten over hoe we ons voelen.
We schilderden een verdrietig monstertje met ecoline de achtergrond, de grootste kleuters knipten stroken papier die ze schilderden. We gebruikten dikke wasco en kleefden stickers in een patroon ( tweede kleuter)
we kleurden met houtskool en tekenden zelf een bang monstertje(tweede kl.) eerste kleuter werd monstertje erop gekleefd.
We manipuleerden zoutdeeg en maakten ons eigen kleurenmonster en bakten die af in de oven.
We herhaalden de verschillende kleuren en speelden situaties na. We bekeken filmpjes rond emoties en vertelden hoe we ons voelen. We beluisterden verschillende situaties (korte verhaaltjes) waarbij we vertelden hoe we ons daarbij zouden voelen. We hadden een ontdekbak met allerlei emoties door elkaar ( kleuren) we bekeken verhaalkaarten en vertelden eigen ervaringen.
De bedoeling van de kleurenmonsters is dat ze het hele jaar aanwezig blijven in ons klasgebeuren zodat onze kleuters leren praten over hun gevoelens en zich leren uiten. Ook kunnen we zo conflicten leren uitpraten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten