1 sept

1 sept

donderdag 1 april 2021

Wat deden we in het thema 'de boerderij'

 We zijn gestart met een toneel. De juffen waren boer en boerin en kwamen van alles op de boerderij tegen. In de zaal maakten we een mini-boerderij met echt stro, vele knuffeldieren, kooien, een kruiwagen,...Dagelijks was daar mooi spel.

Elke dag hebben we informatieve boeken van de boerderij besproken. We leerden zo heel veel over de verschillende dieren van de boerderij. Hun gewoontes, hetgeen ze eten, hoe de mama's papa's en kinderen heten,... Het proces van het melken van koeien kwam ook aan bod. Adhv filmpjes zagen de kleuters hoe alles in zijn werk ging. Omdat echte dieren nog altijd leuker zijn, en deze indrukken beter blijven hangen zorgden we voor enkele echte dieren in onze klas. Zo kwam er een kip naar school, twee maal een konijn en ook een hond. Een leuke ervaring waar na een tijdje angsten werden overwonnen.
De kleuters mochten hun lievelingsdier van de boerderij schilderen. De oudsten schilderden het volledige dier, de jongsten enkel het hoofd. Voor de oudste kleuters voorzagen we ook een knip-oefening waarbij ze een koe hebben gemaakt.
De kleuters kregen verschillende kleurplaten van de boerderij. We speelden gezelschapspelletjes van de boerderij. Alle kleuters hebben een diertje van de boerderij geboetseerd.
We leerden het liedje van 'vies klein varkentje' en het versje van 'kipje tok'
We deden verschillende spelletjes met dierengeluiden en adhv van geluidsfragmenten konden ze echte dierengeluiden horen.
De experimenteerbak werd volgegoten met maïs. Daar konden ze potjes vullen, hoeveelheden vergelijken, wegen,... Opdrachten wiskunde werden hierin verwerkt.
We luisterden naar verschillende verhalen van de boerderij.
In de zandtafel maakten de kleuters verschillende omheiningen voor de dieren. Met hekjes en plankjes werd een echte boerderij gemaakt.
We speelden veel met de boerderij-dieren en de grote boerderij.
Alle kleuters hebben een kip geknutseld. Afhankelijk van hun ontwikkeling was de afwerking anders.
Met knikkers schilderden we op papier en daarmee maakten we een konijn.

De laatste week was een erg bijzondere week. De paaspauze voor anderen werd een paasfeest voor ons. We genoten veel van het mooie weer, speelden in de tuin maar ook op de speelplaats hebben we allerlei tafels buiten geplaatst en zo op een andere manier gespeeld. We tekenden grote paaseieren op de grond, fietsten op de grote speelplaats, voetbalden in de echte goals,... 
We verstopten als echte paashazen isomo-eieren voor elkaar. Andere kleuters mochten ze zoeken. Begrippen als op, onder, naast, tussen, boven, dichtbij,...kwamen op die manier aan bod.
Op het paasfeest deden we dit dan met echte eitjes die de kleuters mochten opeten.
Als afsluiter hielden we een groot paasfeest waarbij we allerlei ei-bereidingen door de kleuters werden klaargemaakt. Eerst merkten we op dat er verschillende eitjes bestaan, en we leerden hoe dit komt. Nadien stond een roerei, een omelet, een hardgekookt ei en eiersla op het menu. Allemaal gemaakt en gesmaakt door de kleuters. We toasten op het paasfeest met een lekker sapje.
We gingen turnen met meester Geert, voor één keertje met de meester van de lagere school.
We versierden papieren paas-eitjes om onze tafel mooi te maken.
De juffen speelden poppenkast waarbij alle dieren van de boerderij probeerden een ei te leggen.

We wensen iedereen een fijne vakantie, met lekkere chocolaatjes

Liefs

De juffen

























































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten